Kékhullámmal a Gyógynövény-völgybe

Adott egy még kötelező nyári gyakorlat nélküli vakáció, egy a gyógynövényekkel és a Balatonnal is rokonszenvező gyógyszerészhallgató, aki nem mellesleg írni is szeret és egy példaértékű nonprofit ökoturisztikai projekt. Vajon mi készül ebből a receptúrából? Egy váratlan kirándulás a zánkai dombok között díszelgő Gyógynövény-völgy Látogató- és Oktatóközpontba nyár derekán.

A történet helyszíne tömegközlekedéssel is könnyedén megközelíthető, a Kék Hullám vonatjárat kétóránként közlekedik Budapest és Tapolca között. Azoknak az érdeklődőknek, akik nem ezen a vonalon laknak, rá kell csatlakozniuk valamilyen úton-módon, de nem nagy ördöngösség. Zánka-Köveskál állomáson búcsút intettünk a nyaralójáratnak, és nagyjából húszperces sétával (kb. 1,7 km) jutottunk fel a dombtetőn elhelyezkedő látogatóközpontba. Útközben táblák is segítették az eligazodást. Aki kicsit megpihenne, az válogathat az éttermek és kávézók között, illetve a különböző borospincékhez is elkalauzolnak a jelzések. Érdemes közben hátratekinteni, és gyönyörködni a balatoni látképben.

A központ egész évben nyitva tart 10 és 16 óra között. Érkezéskor először a Teaházba léphetünk be, ahol a belépőjegyünket is meg tudjuk váltani, mely a következő látogatás alkalmával kedvezményt is biztosít. A Teaházban megkóstolhatjuk a létesítmény saját gyógynövényes teakeverékeit és. A teakeverékekből vásárolni is lehet, illetve meglepetésemre gyógynövényes balatoni borokat is lehet itt kapni.

A Teaház munkatársaitól megtudtam, hogy a központ 2014-ben, Takács Ferenc kertészmérnök-tanár ötlete révén jött létre. Céljuk az ismeretterjesztés, a fajok fenntartása, a régió védelme. Génbankkal is rendelkeznek, ahol a Völgyben megtalálható gyógynövények szaporítóanyagait tárolják, az állomány pótlása céljából is. Egész évben különböző programokkal, tanfolyamokkal várják az érdeklődőket. A központ középiskolai vagy egyetemi csoportoknak is kitűnő terepgyakorlati helyszínként szolgálhat. Nyári gyakorlatukra egyetemi hallgatókat is várnak, több egyetemmel tartanak fent kapcsolatot, köztük a Szegedi Tudományegyetemmel is. Önkéntesként pedig bárki közelebbi tapasztalatot szerezhet a gyógynövények termesztéséről és feldolgozásáról, miközben segíti a létesítmény munkáját.

A látogatás kezdetén, miután a kezünkbe kaptunk egy térképet, az oktatóközponttal kezdtük a túrát. Az épületben megismerkedhetünk a gyógynövényekkel és gyűjtésük módjaival. Gyógyszerészhallgatóként élmény a dobozokban álló használt növényi részek felismerése és azonosítása. A különböző vegyületcsoportokat bemutató falon az olykor száraznak tűnő ismeretek érdekesen és fogyasztó-barát módon kerülnek bemutatásra. Az érdeklődők gyógynövényeket bemutató kisfilmek segítségével is gazdagíthatják tudásukat.

Egy lépcsősoron juthatunk le a Bemutató- és Gyakorlókertbe, ahol tematikus ágyásokon keresztül ismerkedhetünk a gyógynövények világával. Először gyógyító fűszerekkel és zöldségekkel találkozhatunk, spirál elrendezésben és kiemelt ágyakon. A növények közt megtalálható az orvosi zsálya, a lestyán, a borsikafű, a szurokfű (más néven az oregánó), és a petrezselyem is. Tovább haladva különböző betegségcsoportok szerint rendszerezve találjuk a növényeket, melyek elnevezését angolul és németül is olvashatjuk az előttük kitűzött táblácskákon. A pillangókert elnevezése is gyorsan értelmet nyert, amikor a kúpvirágok és a lilaorgona fürtjein megláttam a sok színben pompázó rovarokat, köztük az atalanta- és a rókalepkét. A gyógyító virágok elnevezés magáért beszél: olyan növények gyűjteménye ez, amelyeknek a virágját használjuk a gyógyításban. A szőlőtőkék között meglepett az ismerős kép: anno még a családi gyümölcsösben láttam epret és hagymát a tövek szomszédságában. A PictureThis alkalmazással azonosítottam egy névtelen és  általam élőben még nem látott növényt, a fehér ürmöt. Emésztési panaszok enyhítésére és epebántalmak kezelésére, étvágyjavítóként használják hagyományosan. Másik meglepetés volt egy szegélynövényként használatos szépség, a hamvaska vagy más néven ezüstlevél. A több éves egyedek virágzáskor hosszú, a növény fölé magasodó szárat növesztenek, amelyek sárga, nektárban gazdag virágokat hoznak. Hűvös színe miatt különleges kontrasztos hatást ad más élénk színű, virágos növények mellett. A pihenni vágyóknak a Zen kert vagy Relax gyep is kikapcsolódás lehet. A 7000 m2 kert végében egy kilátóból gyönyörködhetünk az épület, a kert és a Balaton harmóniájában.

Visszafelé a manufaktúrát sem hagyhattuk ki, ahol én személy szerint hirtelen nagyon otthonosan kezdtem érezni magam. A kamilla és menta illatát vettem ki a száradó növényi drogok közül, melyeket gondosan előkészítettek tárolásra és feldolgozásra. Számos eszköz is az asztalokon áll: üvegcsék, fecskendők, és egy lepárlót is megtekinthetünk.

Túránk végén búcsút vehetünk a létesítménytől a hozzá tartozó bisztró teraszán, majd ha időnk és az időjárás is engedi, a zánkai strandon hűthetjük le magunkat. Kitűnő programlehetőség a Gyógynövény-völgy, akár feltöltődés, akár informálódás a fő szempontunk. Érdemes az év során többször is felkeresni, hiszen mindig más arcát mutatja a kert az évszaknak megfelelően. Igény esetén vezetést is kérhetünk. Irány a Balaton!

A szemet gyönyörködtető képekért köszönet Haragh László évfolyamtársamnak.